مهدی فاطمیان
  • نام:مهدی
  • نام خانوادگی:فاطمیان
  • تاریخ تولد :1323
  • سال انتخاب :1375
  • برگزیده شده در حوزه :تبليغ وترويج

سید مهدي فاطميان در سال 1323 در کرمانشاه دیده به جهان گشود. از حافظان قديمي قرآن است كه در تابستان سال 1346 شروع به حفظ قرآن كرد و در تابستان 1347 موفق به حفظ كل قرآن مجيد شد. وي دربارة علت علاقه اش به حفظ قرآن مي گويد: «روزي در يك مجلس حافظي حضور داشت و من تحت تأثير او به شدت به حفظ علاقه پيدا كردم و مصمم شدم تا قرآن را حفظ كنم. يك سال بعد از آن، حافظ كل قرآن گرديدم».

محمد، علي، حسن، فاطمه و حسين نام پنج فرزند ايشان است كه همگي در امور حفظ قرآن بهره اي برده اند و تا كنون 3 نفر از فرزندان ايشان موفق به حفظ كل قرآن مجيد شده اند. فرزند سوم وي به نام حسن در مسابقات عربستان در دوازده سالگي به مقام دوم رسيد.

ايشان فارغ التحصيل رشتة زبان و ادبيات انگليسي از دانشگاه تهران است و همچنين طي سال ها در زمينة تفسير و علوم قرآني مطالعاتي داشته است.

اهم فعالیتهای قرآنی: کسب رتبه سوم مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل 1363، برگزاری دوره¬های آموزشی قرآن کریم (تجوید ، حفظ و...) در جلسات و مراکز قرآنی متعدد ، کارشناس برنامه¬های حفظ موضوعات قرآنی در رادیو قرآن (طرح آیه¬های زندگی ، معجزه جاوید و..)، داوری مسابقات سراسری و بین المللی قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه ، داوری مسابقات بین المللی قرآن کریم کشورهای عربستان ، سوریه ، لبنان و...
داوری مسابقات استانی و سراسری قرآن کریم نیروهای مسلح، اداره کلاسهای آموزش قرآن و بیان مفاهیم قرآنی در خارج از کشور، سفرهای تبلیغی به کشورهای انگلیس، عربستان، سوریه، لبنان، مراکش، نیجریه و...
برای بیان مفاهیم آیات و اجرای برنامه¬های قرآنی ، عضو هیئت علمی موسسه مهد قرآن ، آموزش و تربیت بسیاری از حافظان ممتاز و بین المللی قرآن کریم، دریافت نشان خادم قرآن نمایشگاه بین المللی قرآن کریم (1375) و...
آثار و تألیفات: تألیف کتابهای آموزش قرآن در سه جلد برای آموزش و پرورش ، انتشار جزواتی پیرامون روش حفظ قرآن کریم، ترجمه مقالاتی از کتاب دایرۀ المعارف بزرگ جهان اسلام.
نشانی جلسه : میدان امام حسین(ع)، خ خواجه نصیرالدین طوسی، پ 85، سازمان دارالقرآن الکریم(صبحهای جمعه ـ از ساعت 9 تا 12)

 

فاطميان دربارة جايگاه حفظ قرآن نسبت به ساير فعاليت هاي قرآني، از قبيل قرائت يا تفسير چنين مي گويد:

«تفسير، قرائت و حفظ جداي از هم نيستند منتهي هر كدام روش مخصوص به خود دارند. حفظ قرآن در واقع براي درك بهتر ساير علوم قرآني است و خودش هدف نهايي به حساب نمي آيد، ضمن آنكه اول و آخر تمام علوم قرآني هم هست...»

همچنين ايشان دربارة تأثير حفظ قرآن بر فرد و اجتماع چنين مي گويد: «اگر الفاظ قرآن در وجود شخصي جاي پيدا كند، حتي اگر آن شخص معني آن كلمات را نداند، آن الفاظ تأثير خود را بر آن شخص خواهند گذاشت و اين كم ترين تأثير حفظ قرآن است. به اين ترتيب، الفاظ قرآن بر روي يك شخص مؤمن تأثيرات فراواني خواهد گذاشت. همان گونه كه به انسان هنگام وارد شدن به اماكن مذهبي مثل مسجد، كليسا و ... حس عبادت دست مي دهد، همجواري و در كنار قرآن بودن هم حداقل تأثيرش آن است كه به فرد حس معنوي دست مي دهد.»